Szukaj
Close this search box.
Poczta
elektroniczna

szpital@4wsk.pl

Dane adresowe

4 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką SP ZOZ
ul. Rudolfa Weigla 5, 50-981 Wrocław

Standardy ochrony małoletnich

Standardy ochrony małoletnich

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Podstawa prawna obowiązywania Regulaminu

Niniejsze Standardy opracowano na podstawie ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

Przedmiot Standardów

Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej w skrócie jako „standardy”) określają w szczególności:

  • zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem Szpitala, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
  • zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
  • procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego;
  • zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
  • zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposobu dokumentowania tej czynności;
  • zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
  • osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
  • sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
  • wymogi dotyczące bezpiecznych relacji miedzy małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
  • zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
  • procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
  • zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Zakres obowiązywania

Postanowienia obowiązują:

  • wszystkich pracowników w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy oraz każdą inną osobę świadczącą pracę lub realizującą usługi
    na rzecz Szpitala bez względu na podstawę prawną ich wykonywania;
  • żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w Szpitalu;
  • osoby pobierające naukę w Szpitalu;
  • pacjentów Szpitala, osoby im towarzyszące oraz osoby odwiedzające pacjentów Szpitala.
Rozdział 2
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
  •   Pracownicy szpitala posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci (także z wykorzystaniem technologii informatycznej i komunikacyjnej);
  • Każdy pracownik Szpitala, który może mieć kontakt z dziećmi jest weryfikowany pod kątem niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej
    i obyczajności (Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, Krajowy Rejestr Karny);
  • Przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem do innej działalności związanej z kontaktem z dziećmi, kandydat przedkłada pracodawcy informację
    z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksy Karnego lub rejestru karnego innego państwa oraz wraz
    z oświadczeniem stanowiącym załącznik nr 1;
  • W przypadku zidentyfikowania lub podejrzenia wystąpienia czynników ryzyka lub objawów krzywdzenia dziecka, pracownicy Szpitala podejmują rozmowę
    z rodzicami/ prawnymi opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy;
  • Wszyscy pracownicy Szpitala, którzy w związku z wykonywaniem służbowych obowiązków, podjęli informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział 3
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
  • Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka, troski o jego bezpieczeństwo i w jego najlepszym interesie. Czyni to w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji;
  • Personel traktuje dziecko z empatią i szacunkiem wobec jego godności, potrzeb oraz intymności;
  • Personel uwzględnia podczas podejmowanych czynności, potrzeby dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi;
  • Dziecko ma prawo do otrzymywania informacji na temat swojego stanu zdrowia oraz podejmowanych czynności medycznych przy użyciu prostego języka w sposób dostosowany do wieku, sytuacji i poziomu rozwoju dziecka;
  • Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Nie wolno dziecka upokarzać, krzyczeć na nie, lekceważyć lub obrażać;
  • Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
Rozdział 4
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
  • W szpitalu funkcjonują Procedury „Postępowanie w POZ z ofiarami przemocy” oraz „Postępowanie i ocena pacjentów – ofiar przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej lub zaniedbania”, których celem jest zapewnienie pomocy osobom, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie stosowania przemocy lub zaniedbania;
  • W przypadku podjęcia przez pracownika Szpitala podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek:
    1. udzielić niezbędnej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia;
    2. poinformować rodziców/ opiekunów dziecka o podejrzeniu krzywdzenia dziecka;
    3. udzielić informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia oraz
      o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy lub zaniedbania;
  • Czynności podejmowane i realizowane wobec dziecka przeprowadza się
    w obecności rodzica, opiekuna prawnego, chyba, że z uwagi na charakter tych czynności jest to niemożliwe albo wobec rodzica, opiekuna prawnego istnieje uzasadnione podejrzenie, że są oni sprawcami krzywdzenia dziecka;
  • W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec dziecka, gdzie zachodzi podejrzenie, że wobec niego przemoc stosują rodzice/ opiekunowie, jeżeli jest to możliwe działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności osoby pełnoletniej najbliższej;
  • Działania z udziałem dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności psychologa;
  • Pracownik zgodnie z zapisami zawartymi w procedurach składa zawiadomienie
    o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy:
    1. do prokuratury lub policji;
    2. Do właściwego sądu rodzinnego;
    3. Do właściwego Zespołu Interdyscyplinarnego przesyłając formularz „Niebieska Karta – A”, przez co uruchamia procedurę w przypadku przemocy w rodzinie;
  • Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ustępie poprzedzającym;
  • Dokumentację związaną z procedurą interwencji umieszcza się w dokumentacji medycznej dziecka.
Rozdział 5
Zasady ochrony dostępu do Internetu
  • Na terenie szpitala dziecko korzysta z Internetu za zgodą rodzica/ opiekuna prawnego i na udostępnionym przez niego urządzeniu;
  • W przypadku podejrzenia skrzywdzenia dziecka z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym za pomocą sieci Internet (korzystanie przez dziecko ze stron zawierających niebezpieczne treści, upublicznianie wizerunku dziecka w sposób

krzywdzący lub ośmieszający go – cyberprzemoc) podejmuje się działania zgodnie z rozdziałem 4 standardów.

Rozdział 6
Zasady ochrony wizerunku dziecka
  • Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach zgodnych
    z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016r.;
  • Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych dziecka w Szpitalu reguluje „Polityka Bezpieczeństwa Danych Osobowych”;
  • Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki i jego upublicznianie jest dopuszczalne za zgodą rodzica/ opiekuna prawnego dziecka. Powyższe stosuje się również do przedstawicieli mediów przygotowujących materiały na terenie szpitala;
  • Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/ opiekuna nie jest wymagana;
  • Podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka możliwe jest tylko za wiedzą i zgodą tego opiekuna.
Rozdział 7
Monitorowanie stosowania standardów
  • Komendant Szpitala wyznacza Koordynatora ds. ochrony dzieci, jako osobę odpowiedzialną za wdrożenie i stosowanie standardów;
  • Osoba, o której mowa w ustępie poprzedzającym, monitoruje realizacje standardów, reaguje na sygnały naruszenia standardów oraz proponuje zmiany w standardach;
  • Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia jest wyznaczony pracownik socjalny;
  •  Dokumentację dotyczącą ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, kompletuje i przechowuje osoba, o której mowa w ust. 3 niniejszego rozdziału;
  • Co najmniej raz na dwa lata Koordynator ds. ochrony dzieci dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować;
  • Komendant Szpitala zatwierdza niezbędne zmiany wprowadzone do standardów i ogłasza pracownikom ich nowe brzmienie.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
  • Standardy wchodzą w życie z dniem 31.07.2024 roku;
  • Ogłoszenie standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Szpitala oraz wywieszenie wersji zupełnej i skróconej, przeznaczonej dla dzieci, na tablicy ogłoszeń, w komórkach organizacyjnych udzielających świadczenia na rzecz małoletnich;
  • Ogłoszenie standardów dla pracowników placówki następuje poprzez umieszczenie tekstu w Szpitalnej sieci Intranet.

 

 

 

 

 

Numer telefonicznej informacji – 261 660 373.

Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku (w dni robocze), w godz. 7.00 – 15.00.

Skip to content