Co to jest zdarzenie niepożądane?
Jest to zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu.
Należy zaznaczyć, iż nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Przytoczona definicja została określona w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692)
Przykładowymi zdarzeniami niepożądanymi mogą być m.in:
- nieprawidłowa identyfikacja pacjenta
- niewłaściwa strona/miejsce zabiegu
- infekcja miejsca zabiegu
- samobójstwo pacjenta
- próba samobójcza pacjenta
- wypadki pacjentów podczas pobytu w szpitalu – wypadki powodujące uszczerbek
na zdrowiu pacjenta (potknięcia, upadki, zwichnięcia, oparzenia) - pomylenie danych pacjenta
Kto może zgłosić zdarzenie?
- Pacjent
- Rodzina pacjenta
- Świadek zdarzenia
- Personel
W jaki sposób można zgłosić zdarzenie niepożądane?
Zdarzenie niepożądane można zgłaszać:
- Poprzez wypełnienie elektronicznego formularza zgłoszenia zdarzenia niepożądanego,
- Bezpośrednio personelowi medycznemu na Oddziale, który zgłosi zdarzenie zgodnie z procedurami obowiązującymi w Szpitalu.
WAŻNE! Przy zgłoszeniu zdarzenia niepożądanego należy pamiętać, aby podać szczegółowe informacje na temat zdarzenia. Umożliwi to Zespołowi ds. Zdarzeń Niepożądanych przeprowadzenie dokładnej analizy zdarzenia. Każde zgłoszenie będzie weryfikowane pod kątem definicji zdarzenia niepożądanego.
WAŻNE! Wszelkie informacje podane w zgłoszeniu są poufne oraz dostępne jedynie osobom, które są członkami Zespołu ds. Zdarzeń Niepożądanych.
Monitorowanie zdarzeń niepożądanych jest istotnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i doskonalenia jakości świadczonych usług medycznych.
Poprzez zgłaszanie zdarzeń niepożądanych umożliwią nam Państwo zidentyfikowanie przyczyn ich powstania oraz wdrożenie działań korygujących, które umożliwią uniknięcie podobnych zdarzeń niepożądanych w przyszłości.